Ni kanske har sett reklamfilmen på TV nyligen. I sin stora lättnad över att han inte var dödligt sjuk som han trodde, lovade fåret Frank att “hädanefter ska jag bara göra gott!” och payoffen hade ändrats från “Born to be cheap” till “More than cheap”. Jag trodde jag visste vad som komma skulle, men hittills har jag haft fel.
CSR på Tele2
CSR har för många varit likställt med välgörenhet och ett sätt att klistra på lite godhet på företagets fasad. Man har engagerat sig i något skolprojekt i Bangladesh eller SOS Barnbyar och stolt visat upp det i PR-syfte. Det är inget fel i att engagera sig i skolprojekt, men allt fler har insett att CSR startar med att se till att den egna verksamheten inte ger upphov till negativa konsekvenser för människor eller miljö.
Tele2 skrev tidigare längst ner på alla räkningar att “Tele2 stöder BRIS”, och skänkte pengar dit. Det var deras CSR-arbete. I början av 2010 anställde de en CSR-ansvarig och har gått igenom sin verksamhet. 2010 gjorde företaget sin första hållbarhetsrapport enligt GRI. Där listas deras viktigaste områden för påverkan på omgivningen, t.ex. produktionen av all teknisk utrustning och energiförbrukning för basstationerna (de kräver rätt mycket kylning). De har också anslutit sig till Global Compact och med Ryssland som en stor marknad ser de en stor utmaning i punkt 10, anti-korruptionsfrågan. Det kan vara något att bita i… En av åtgärderna är att delta i “integritetspakter” i branschen, som kan innebära att Tele2 och deras konkurrenter lovar varandra att inte betala mutor eller utöva otillbörlig påverkan i samband med upphandlingar.
En annan sak som har hänt är att Stenbeck-sfären har startat stiftelsen Playing for Change som bolagen i Kinnevik-koncernen nu skyltar med som en del av sitt CSR-arbete. Stiftelsen finansierar sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga, och används nu som huvudsakligt välgörenhetsprojekt även av Tele2.
Kommunikationen då?
På Tele2:s hemsida skriver man ”Tele2 vill inte göra anspråk på ett brett samhällsansvar.” Men efter fåret Franks förkunnelse om att göra gott tänkte jag “Aha, snart kommer det CSR-kommunikation”. Jag trodde vi skulle få se honom säga nej till att ge mutor på sitt kaxiga sätt (typ “Look Ivan, I’ve told you I’m too cheap for that”) och gulla med barn och prata om Playing for Change. Visserligen har han “läst godnattsagor” för barn (=visat nya telefonmodeller för dem) och startat en välgörenhet för folk som har tecknat för dyra abonnemang hos konkurrenterna, men man har inte kopplat ihop Frank med Tele2:s faktiska CSR-arbete. Än så länge. Varför?
Kanske känner inte Tele2 att de har kommit tillräckligt långt i sitt arbete än för att börja prata om det offentligt. ”Ensure that Tele2 is seen as a strong CR brand in the Telecom sector” är ett av målen för 2012, så de kanske väntar tills dess. Eller är CSR-arbetet för tråkigt eller seriöst för att kunna kommuniceras med hjälp av fåret Frank? Eller är det bara så att det blir för många budskap att hålla reda på, att man vill fokusera på “billigt” och “kaxigt/annorlunda” i sin kommunikation?
Vad tror du?