Även de företag som inte har särskilda komunikatörer anställda har anställda kommunikatörer – nämligen varje enskild anställd. De kommunicerar. Varje dag. Om de säger något annat än det som kommuniceras i de officiella kanalerna tappar företaget trovärdighet. Föreställ dig ett företag som har “nytänkande” bland sina kärnvärden men dess anställda klagar över bakåtsträvande chefer till bekanta eller kunder. Vill vi inte ha, eller hur?
Det finns företag som tror att CSR enbart handlar om kommunikation. Glöm det. Det finns inga genvägar – om du ska ha en hög profil på hållbarhets- och CSR-området måste verksamheten leva upp till det du vill kommunicera. Precis som med varumärkesarbetet i övrigt alltså. När ni har satt ert företagsansvar eller er uppförandekod på pränt behöver det kommuniceras internt, liksom vad ni åstadkommer i praktiken.
Tydlig internkommunikation så att alla anställda känner till och förstår vad företaget gör och står för på CSR-området är grunden i en tydlig CSR-kommunikation utåt. En påtaglig effekt av CSR är ofta att medarbetarna blir mer engagerade. Man känner stolthet över att företaget gör bra saker och berättar gärna om det för andra. Och DET vill vi ha, eller hur?