Den kommande lagen om obligatorisk hållbarhetsrapportering bedöms omfatta ca 2000 företag och många kommer att redovisa enligt riktlinjerna från GRI, som har blivit de facto-standarden. Därför vill jag tipsa om hur ni gör det på det smartaste sättet. Det finns nämligen två sätt att ta sig an detta.
Hållbarhetsredovisning enligt GRI G4
En GRI-redovisning, d.v.s. en hållbarhetsredovisning enligt riktlinjerna från Global Reporting Initiative, ska beskriva hur företaget i sin affärsstrategi har tagit hänsyn till risker och möjligheter kopplade till hållbarhetsfrågor som är relevanta för företaget. GRI föreskriver att företaget gör en ”materialitetsanalys” (också kallad ”väsentlighetsanalys”) och har en dialog med sina intressenter för att säkerställa att man på ett adekvat sätt hanterar de hållbarhetsfrågor som intressenterna tycker är viktiga, de frågor som kan ha en påverkan på affären. De företag som inte gör det äventyrar sina framtida möjligheter att tjäna pengar, vilket är det som finansiella analytiker tittar på. T.ex. har Fjärde AP-fonden sänkt koldioxidavtrycket med 30 % och samtidigt förbättrat avkastningen genom att välja bort de klimatsämsta bolagen i varje bransch ur sina fonder.
I GRI-rapporten ska man även redovisa data för utvalda indikatorer så att det går att följa framstegen inom de relevanta/väsentliga områdena. Det räcker alltså inte med ord – en hållbarhetsredovisning är inte en PR-produkt utan man ska även redovisa faktisk prestation på ett sätt som är jämförbart över tid och med andra företag.
Nu till de två approacherna:
a) Rapportdriven approach
”Vi skrapar ihop det vi har som vi kan kalla materialitetsanalys, intressentdialog och data till GRI-indikatorer för att kunna göra en rapport.” Med den här approachen är målet att publicera en rapport och hållbarhetsredovisning ses som en kostnad.
b) Affärsdriven approach
”Vi gör materialitetsanalys, intressentdialog och datainsamling för att kunna utveckla strategierna och affären. Sen rapporterar vi om det enligt GRI-riktlinjerna.” Processen inför att göra hållbarhetsredovisningen ses som det viktiga och målet är att stärka bolaget på längre sikt genom lägre risker och starkare varumärke. Rapporten ses som ett viktigt sätt att få ut mer värde av processen, vilket kommer i form av positivare inställning från investerare, medarbetare, kunder och andra intressenter.
Som du förstår rekommenderar vi en affärsdriven approach till hållbarhetsrapportering och vi hjälper gärna till. Ska ni hållbarhetsrapportera? Vilken approach kommer ni att använda?