Vässa varumärket och kommunikationsstrategin
Tänk dig att du kommer till en fest eller ett mingel av något slag. Du vill vara den som folk lägger märke till när du kommer in. Du vill vara den som folk ser upp till och köar för att få prata med – men inte de där tråkiga, utan de som du vill prata med. För att din tillvaro på marknaden ska kännas som en sån fest behöver ditt varumärke vara tydligt och uppskattat av dina målgrupper. Om de gillar en rebell behöver du vara kaxig, om de är trygghetssökande behöver du vara helylle, om de är tävlingsmänniskor behöver du vara högpresterande. Men det går inte att bara klistra på en image – verksamhetsstrategi/affärsstrategi, varumärke och organisationskultur behöver hänga ihop. När de sakerna är på plats är det dags att utforma kommunikation som ser till att du får den position du vill ha på marknaden i kundernas medvetande. Så den bästa ordningen att göra saker i är:
- Affärsstrategi
- Varumärke/position (varumärkesplattform)
- Intern kultur och kommunikation
- Kommunikationen som helhet (kommunikationsplattform)
- Ta ut budskapen i respektive kommunikationskanal (allt från webb och kampanjmaterial till företagspresentation och visitkort)
Vi hjälper er gärna i hela kedjan.