”Hållbarhet är lönsamt”, hör man ofta från oss som hjälper företag med hållbarhetsarbetet. Men hur? Här är några sätt.
Lönsamhetspåverkan av CSR-/hållbarhetsarbete
Det finns flera olika sorters värden att hämta från hållbarhetsarbetet. Vissa på kort sikt, vissa på längre sikt; vissa minskar kostnaderna och andra ökar intäkterna.
1. Ökad/bibehållen försäljning när företaget klarar de ökande kraven från framför allt stora kunder (särskilt offentlig sektor).
2. Ökad försäljning och/eller marginal när man utvecklar hållbara erbjudanden som når nya medvetna segment.
3. Besparingar genom minskad avfallsmängd eller användning av material, energi, kemikalier, vatten etc.
4. Besparingar genom lägre personalomsättning, sjukfrånvaro och nivå av arbetsskador.
5. Stärkt varumärke genom mer engagerade och lojala kunder och medarbetare, vilket även leder till fler kompetenta kandidater till rekryteringar.
6. Lägre kapitalkostnader till följd av lägre riskklassning när man visar investerare att man har koll på risker och möjligheter.
7. Minskad risk för kostnader för leveransstörningar, böter och mediastormar när man hanterar hållbarhetsrelaterade risker som t.ex. torka, översvämning, miljöförstöring, olyckor, dåliga arbetsvillkor och strejker i olika produktionsled.
Är inte det här saker som man gör ändå utan att kalla det hållbarhet? Ja absolut, till mindre eller större del. Men den som förstår och agerar på hållbarhetsfrågorna upptäcker fler möjligheter att skapa värde, och fler affärsrisker att hantera (som också investerare i större utsträckning har börjat värdera).
Allt som allt blir företag som investerar klokt i hållbarhet mer lönsamma. Det börjar bli ett vedertaget faktum. Vill ert företag bli en del av detta faktum nu, eller vill ni vänta?