Hållbarhetskommunikation som engagerar
Ni gör ju saker på hållbarhetsområdet (eller?), men era kunder, investerare – ja kanske även er personal – känner inte till hela ert CSR-/hållbarhetsarbete. Det är vi gärna med och ändrar på. De flesta vill hellre umgås med en “good guy” än en “bad guy” eller någon som man inte vet något om. Ett synligt hållbarhetsarbete kan ge mer lojala och engagerade medarbetare och kunder, och långsiktigare investerare. Och en “good guy” får det ofta lättare i relationen med andra – det blir mer stolpe-in än stolpe-ut så att säga. Det vore väl trevligt?
Ett specialområde inom CSR-kommunikation är hållbarhetsredovisning, vilket med fördel görs enligt de senaste GRI-riktlinjerna från Global Reporting Initiative. Vi är “Certified professional” på området och hjälper dig sätta upp processen för hållbarhetsredovisning enligt GRI G4.
Nu är det inte bara att ösa på med hållbarhetskommunikation och så är allt bra, det får inte bli “greenwashing” av det hela. Det gäller att kommunicera nyanserat och inte påstå att man gör mer på miljö- eller hållbarhetsområdet än man faktiskt gör, annars drar man på sig motvilja istället för välvilja. Men det där har vi full koll på. Och vill du ha hjälp att kvalitetssäkra ditt hållbarhetsarbete hjälper vi gärna till med det också.