Managementkonsultfirman McKinsey gör ofta globala undersökningar bland företagsledare och den senaste fokuserade på hållbarhet och affärsnytta. Den visar att allt fler företagsledare anser att CSR (Corporate Social Responsibility) och hållbarhet är viktigt för företagets strategi, och allra störst potential för värdeskapande anser de att hållbarhetsarbetet kan skapa genom att förbättra företagets rykte. Däremot säger många att företaget inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att maximera värdet av hållbarhetsarbetet.
Hur få ut mer värde av hållbarhetsarbetet?
Hållbarhetsredovisning och transparens gentemot externa intressenter tillhör de tre vanligaste åtgärderna i samtliga undersökta branscher. Den åtgärd som flest tyckte maximerar det finansiella värdet av CSR är kommunikation till kunderna. Därefter kom att ändra hur den egna verksamheten bedrivs (“changing core business practises”). Några saker som utmärker de ledande företagen i undersökningen är tydliga och ambitiösa interna och externa hållbarhetsmål, en integrerad CSR-strategi, att styrelsen är involverad och att man tvärs igenom organisationen förstår de ekonomiska nyttorna med hållbarhet.
Här kan du läsa mer om McKinsey-undersökningen Hållbarhetens strategiska värde (Sustainability’s Strategic Worth”).
Vill du ha hjälp med hållbarhetsredovisning, genomgång av ert hållbarhetsarbete eller CSR-kommunikation? Vi hjälper dig gärna, slå en signal bara så ska vi se vad vi kan göra.