Hållbar matproduktion är en av de CSR-fråga som berör människor mest. Vi har intervjuat Johan Anell, CSR- och hållbarhetsansvarig på branschorganisationen Livsmedelsföretagen, om hållbarhet och kommunikation i livsmedelsbranschen. Livsmedelsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige och har ca 850 medlemsföretag.
Livsmedelsföretagen antog 2013 ett gemensamt hållbarhetsmanifest. Hur kommer det sig?
-Dels är hållbarhet prioriterat för många av våra medlemmar och dels är det ett strategiskt dokument för oss. Hållbarhetsfrågorna påverkar branschen och att ta fram ett manifest med sikte på 2025 var ett sätt att få kontroll på vilka hållbarhetsfrågor som är viktigast att jobba med.
Upplever ni att kraven på CSR (Corporate Social Responsibility) har förändrats de senaste åren från konsumenter, dagligvaruhandeln och horeca (hotell-, restaurang- och cateringbranschen)?
-Ja, jag upplever att medvetenheten har ökat i hela leverantörskedjan. Från dagligvaruhandeln syns det extra tydligt när det gäller exempelvis hållbarhetskraven på deras egna varumärken. Alla som har ett varumärke är angelägna att det inte förekommer några tråkigheter i samband med de egna produkterna och många är också proaktiva i sitt hållbarhetsarbete både på den miljömässiga och sociala sidan.
Många av de stora företagen, t.ex. dagligvarukedjorna, har etiska uppförandekoder som BSCI och liknande. Hur kommer det att se ut om tre år på den punkten?
-Det kommer att vara standard i livsmedelsbranschen, om det inte redan är det. Särskilt för de som har sourcing, alltså hämtar sina råvaror, från utvecklingsländer. Och man måste kunna följa upp också, inte bara skriva på ett papper. Framför allt ser vi att hållbarhetsfrågorna kommer in mycket mer i riskanalyserna. Det handlar om vattentillgång och klimatförändringar, men också sociala hänsyn som fattigdom, krig och korruption.
Vad gör ni konkret för att driva hållbarhetsarbetet framåt i branschen?
-Till var och en av punkterna i hållbarhetsmanifestet har vi kopplat hållbarhetsindikatorer (mätetal) och på vår hemsida publicerar ett antal medlemsföretag hur de ligger till. Det är ett väldigt spännande och nytänkande angreppssätt där vi arbetar med en uppföljning för hela branschen. I vår medlemskommunikation försöker vi driva på för att fler börjar mäta och rapportera på indikatorerna. Vi tillhandahåller ett verktyg för det som baseras på hållbarhetsstandarden ISO 26000 och GRI. Det finns manualer som medlemmarna kan använda, många fler skulle kunna göra det. Vi samarbetar med andra organisationer i olika hållbarhetsfrågor, t.ex. deltar vi i ett vatteninitiativ som leds av SIWI (Stockholm International Water Institute) tillsammans med Ica, Nestlé, Systembolaget m.fl. Vi samarbetar också med Svensk Dagligvaruhandel, och tillsammans med Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet jobbar vi kring palmolja.
Hur kommunicerar ni som bransch hållbarhetsfrågor och CSR till konsumenter och andra externt?
-Till konsument är det företagen själva som står för kommunikationen av hållbarhetsinformation, t.ex. via förpackningar och hemsidor. En del använder märkningar och certifieringar men inte alla. En del företag har redan ett bra hållbarhetsarbete sedan länge men det kan vara svårt att kommunicera de bra saker man gör till konsumenterna. Vi som branschförening kommunicerar hållbarhet i flera olika sammanhang. Dels hade vi ett seminarium om det i Almedalen, dels berättar vi om hållbarhetsmanifestet när vi får chansen. Många livsmedelsproducenter ligger i framkant. Och så publicerar som sagt ett antal medlemsföretag status för hållbarhetsindikatorer på vår hemsida. Förutom det gör många medlemsföretag en egen hållbarhetsredovisning.
Vilka utmaningar har branschen framöver?
-De största är spårbarhet och hållbar råvaruförsörjning. De två frågorna hänger ihop. Det gäller att ha koll på varifrån råvarorna kommer för att garantera både matsäkerhet, kvalitet och social och miljömässig hållbarhet.
Tack Johan för din tid!
Vill du ha hjälp med hållbarhetsarbetet, internutbildning eller med kommunikations- och varumärkesfrågor ställer vi på Track Record CSR & kommunikation gärna upp. Kontakta oss så tar vi ett förutsättningslöst möte!
Länkar
Livsmedelsföretagens hållbarhetsmanifest
Livsmedelsföretagens hållbarhetsindikatorer