I och med den ökade fragmentiseringen av medialandskapet och sociala mediers intåg har företagen förlorat en hel del av kontrollen över kommunikationen kring sitt varumärke.
Tidigare fanns ett antal tidningar, magasin, TV-kanaler, radiokanaler och evenemang där man kunde köpa utrymme och propagera för sina produkter. Det var enkelriktad kommunikation, word of mouth var begränsat till matbordet och fikarummet och man hade makten över budskapet. Nu finns det för många kanaler för det och människor har direktkontakt med varandra och med media på ett helt annat sätt. Genom tillgång till expertutlåtanden och andra kunders betyg och kommentarer om produkter man använder, får potentiella kunder en mycket trovärdigare bedömningsgrund än om de bara litar på företaget och dess återförsäljare. Betygsättning av produkter direkt i webbshoppar, rena rekommendations- och prisjämförelsesajter, människor som berättar om produkter på Facebook, Twitter och bloggar, krav på transparens – allt detta har flyttat makt bort från företagen.
Utvecklingen just nu är att sajterna blir bättre på att förstå sammanhanget och vårt mål när vi surfar och söker information, så att vi kan få upp så mycket relevant information som möjligt som vi vill ha just då. Det är det som brukar kallas “semantisk webb”. Det gör att alla dessa rekommendationer och kommentarer integreras så att vi får upp dem automatiskt vid sökningar i sökmotorer eller på sajter eller till och med i sociala media.
Det här gör att marknadskommunikationen minskar i betydelse och att det blir helt centralt att produkterna uppfyller kundernas önskemål. Du kan inte längre sälja en produkt med mördande reklam om den inte levererar, för dina potentiella kunder lyssnar mer på dina nuvarande kunder.
Slutsatsen är att det blir viktigare med en solid varumärkesstrategi och att de interna processerna i företaget stödjer varumärket hela vägen. När varmärkeslöftet som dina kunder ger är samma som du själv ger, då bygger du ett starkt varumärke.