Även de företag som inte har särskilda komunikatörer anställda har anställda kommunikatörer – nämligen varje enskild anställd. De kommunicerar. Varje dag. Om de säger något annat än det som kommuniceras i de officiella kanalerna tappar företaget trovärdighet. Föreställ dig ett företag som har “nytänkande” bland sina kärnvärden men dess anställda klagar över bakåtsträvande chefer till bekanta eller kunder. Vill vi inte ha, eller hur?
Det finns företag som tror att CSR enbart handlar om kommunikation. Glöm det. Det finns inga genvägar – om du ska ha en hög profil på hållbarhets- och CSR-området måste verksamheten leva upp till det du vill kommunicera. Precis som med varumärkesarbetet i övrigt alltså. När ni har satt ert företagsansvar eller er uppförandekod på pränt behöver det kommuniceras internt, liksom vad ni åstadkommer i praktiken.
Tydlig internkommunikation så att alla anställda känner till och förstår vad företaget gör och står för på CSR-området är grunden i en tydlig CSR-kommunikation utåt. En påtaglig effekt av CSR är ofta att medarbetarna blir mer engagerade. Man känner stolthet över att företaget gör bra saker och berättar gärna om det för andra. Och DET vill vi ha, eller hur?
Jag håller verkligen med dig Om du köper teknikprylar på typ Elgiganten, så förväntar du dig att försäljaren kan en hel del om grejerna, även om de tyvärr ofta inte kan så mycket om miljö. Går du till matvarubutiken, förväntas personalen inte kunna mycket mer än på vilken hylla som den efterfrågade matvaran står. Det innebär att vissa delar av handeln i alla fall är öppen för att utbilda sin personal. Om företaget också skulle kunna utbilda personalen kring csr-frågor, skulle de kunna öka sin trovärdighet och långsiktiga affärsprofil.