Det är bra att ha koll på hållbarhetsfrågorna och ha en hållbarhetsstrategi, d.s.v. en strategi för att hantera hållbarhetsfrågorna som är relaterade till din verksamhet. Det är ännu bättre att ha en affärsstrategi där hållbarhet är en grundförutsättning. Om affärsmodellen är hållbar i sig slipper man att hållbarhet och lönsamhet krockar.
Cirkulär affärsmodell, exempel H&M
Ett exempel på hållbar affärsmodell är slutna loopar eller materialkretslopp. (Modeordet för detta är cirkulär ekonomi, förut hette det kretsloppstänkande.) Istället för att utvinna råmaterial ur mineraler eller växter, göra produkter och sedan betala för att ta hand om avfallet, blir avfallet en resurs som man utvinner råmaterial ur. Materialet går runt, runt flera gånger innan det blir uttjänt.
H&M är ett av företagen som har börjat arbeta med detta. Med insikten att bomull är otroligt resurskrävande att odla (framför allt vatten) och att efterfrågan på kläder på sikt kommer att vara större än tillgången på råvara om allt kommer direkt från odling, har HM nu börjat samla in gamla textilier för att använda återvunna bomullsfibrer i nya plagg. Med en cirkulär affärsmodell kommer företaget att ha resiliens och klara sig trots vattenbrist i bomullsodlande länder.
Beteendeförändring, exempel Coop
Ett annat exempel på mer hållbar affärsmodell är att stimulera till beteendeförändring. Ett aktuellt exempel är Coops kampanj för ”knasig frukt” där vi uppmanas att köpa även frukt och grönsaker som inte ser perfekta ut. Ett annat exempel är lägre pris på varor med kort datum, vilket lär oss att de varorna är lika ätbara de. Bägge metoderna lär oss köpa sådant och annars skulle bli till matsvinn.
Differentierad prissättning, exempel Axfood
Det tredje exemplet på hållbar affärsmodell jag vill nämna är differentierad prissättning. Olika kunder betalar olika pris beroende på betalförmåga. Läkemedelsbranschen har gjort det länge (fattiga länder får rabatt), men ett exempel från matbranschen är Axfoods ”social supermarket” där människor med försörjningsstöd eller har en utsatt situation på annat sätt får rabatt i en särskild butik där varor nära eller med passerat utgångsdatum säljs, som inte går att sälja i butik.
Delningsekonomin, exempel Über och AirBnB
Sen går det ju inte att undvika att ta upp Über och AirBnB när man pratar hållbara affärsmodeller idag. I bägge fall handlar det om att dela på oanvända fysiska resurser. En genomsnittlig bil står parkerad 90-95 procent av tiden, vilket är tämligen dåligt resursutnyttjande. Med Über, Car2go eller bilpooler används resursen (bilen) mycket mer effektivt och färre behöver tillverkas. Teknikutveckling som t.ex. renare motorer slår igenom snabbare eftersom de bilar som används slits ut fortare och ersätts med modernare teknik.
Med AirBnB används outnyttjade rum i bostäder vilket minskar behovet av särskilda byggnader för tillfälliga övernattningar (hotell). Byggnader är material- och energikrävande att bygga och driva och om man behöver bygga färre så håller planeten längre helt enkelt.
Fler hållbara affärsmodeller
Rapporterna Model behavior och Model behavior II berättar om ett antal affärsmodellinnovationer att inspireras av.
Vi hjälper gärna dig att tänka kring hållbara affärsmodeller och verksamhetsmodeller, kontakta oss så tar vi ett snack.