Coop har en lång tradition som förkämpar för ekologisk mat och nu sticker de ut hakan igen.
2001 gjorde Coop en omdebatterad och prisbelönt reklamfilm för Änglamark där en servitör sprutar bekämpningsmedel på tallriken, något som ledde till en anmälan till Konsumentverket och Marknadsdomstolen. (Varumärket Änglamark för ekologiska varor skapades redan 1991, faktiskt efter förslag från Konsumentföreningens medlemmar.)
Nu är det alltså dags igen. I början av 2014 började Coop med ”Veckans eko”, en kampanj där utvalda ekologiska varor prissänks dramatiskt varje vecka. Det har lett till kraftigt ökad ekologisk försäljning. Man gjorde också kampanjen ”Ekolöftet” för att inför valet påverka politikerna att stödja omställning till ekologiskt jordbruk. Idag släppte de filmen ”Ekoeffekten” och den har snurrat friskt på Facebook (3000 delningar) och fått 6000 visningar efter 11 timmar.
Ekologiskt mot o-ekologiskt
Upplägget är en favorit i repris: visa att vi får i oss en massa kemiska bekämpningsmedel via den o-ekologiska maten. Återstår att se ifall man lyckas reta upp konventionella odlare så mycket att det blir rättsliga åtgärder denna gång. Troligen blir det en hel del snack kring köksborden eftersom det finns gott om både tillskyndare och skeptiker/motståndare som ger sig in och bidrar med bränsle till diskussionen. Ett bra sätt att skapa uppmärksamhet, vilket jag har skrivit om tidigare när det gäller Ving.
Coops varumärkesstrategi har varit tydlig de senaste åren: förutom att tydliggöra att Coop ägs av medlemmarna vill man försvara positionen som det grönaste varumärket bland dagligvarukedjorna. Och med tanke på hur trenderna i samhället går kring hållbarhet och hälsa är det troligen smart, så länge man lever upp till baskraven på sortiment, trevliga butiker och pris.