CSR är viktigare som hygienfaktor ju större ett företag är. Det finns många exempel på marknadsledare som har blivit uthängda för bristande företagsansvar just för att de var störst. Inte för att de var värre än konkurrenterna, utan för att de var det saftigaste villebrådet ett par kritiskt granskande ögon kunde kasta åt medialejonen. Apple fick en släng från dynggrepen våren 2010 när media uppmärksammade en självmordsvåg hos underleverantören Foxconn, på grund av otroligt pressade arbetsförhållanden. Många vet säkert inte att även HP, Dell och Nintendo har Foxconn som underleverantör. Apple är mest välkänt och mest gillat och därför den tacksammanste måltavlan.
Nike och H&M är exempel på företag som fick utstå spe på 90-talet för att det förekom barnarbete i deras fabriker. Sedan dess anses de båda ligga bland de främsta i sina branscher när det gäller CSR, men fortfarande förknippas de med barnarbete. Sensmoralen är att om man är mycket, mycket stark, så måste man precis som Bamse vara mycket, mycket snäll. Annars smäller det förr eller senare, och det kan svida mycket, mycket länge.
Här kommer återigen en bekräftelse på ovan nämnda nyhetslogik:
”Misären bakom dina Apple-prylar”
(http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.446159/misaren-bakom-dina-apple-prylar)
Artikeln handlar återigen om Apple, nu tar man inte bara upp Foxconn utan även utvinningen av de mineraler som elektroniken kräver. Men glädjande nog har Apple startat ett samarbete med Fair Labour Organization och börjat pressa Foxconn till drägligare arbetsvillkor.